Pravidla F1 na rok 2010

16. prosince 2009 v 17:19 | Jirka |  F1
FIA provedla určité změny ve sportovní a technických regulích pro sezonu 2010. V tomto přehledu jsou uvedeny nejdůležitější změny.

Body
V upravených pravidlech se projevila změna bodovacího systému, v cíli závodu bude odměněno prvních deset pilotů podle následujícího systému:
1. místo - 25 bodů
2. místo - 18 bodů
3. místo - 15 bodů
4. místo - 12 bodů
5. místo - 10 bodů
6. místo - 8 bodů
7. místo - 6 bodů
8. místo - 4 body
9. místo - 2 body
10. místo - 1 bod

Hmotnost vozů
Minimální hmotnost monopostu včetnapilota se zvyšuje z 605 kg na 620 kg.
FIA nebude v letošní sezóně zveřejňovat hmotnost jednotlivých vozů na startovním roštu. Loni tak činila proto, aby bylo zřejmé, kdo s jakým množstvím paliva nastoupil do poslední části kvalifikace. Na základě toho se dala předpovídat strategie pro první část závodu. Letos budou všichni v kvalifikaci nastupovat s lehkými vozy, ale údaj o hmotnosti na startu by byl zajímavý z pohledu spotřeby jednotlivých vozů.

Zástávky v boxech
Piloti budou jezdit za svými mechaniky pouze kvůli výměně pneumatik. Dotankování paliva je zakázané. Očekává se, že zastávka by měla trvat jen tři sekundy. Pravidla zakazují hydraulická zařízení na zvedání vozů.

Penalizace
V letošní sezóně udělovali stewardi penalizaci jezdci tak, že k výslednému času jezdce bylo připočteno 25 sekund.
V příštím sezoně 2010 se pravidla mírně změní, pokud by původní penalizace byla průjezd boxy, bude přičteno k výslednému času 20 sekund. Jestliže se bude jednat o penalizaci "Stop and go" (jezdec musí v boxech zastavit na 10 sekund), bude k výslednému času přičteno 30 sekund.
Od udělení trestu průjezdu boxovou uličkou nebo Stop and go má jezdec jen dvě kola na jeho vykonání, místo dosavadních tří.

Pneumatiky
Počet sad je v roce 2010 pro každého závodníka na závod snížen ze 14 na 11 - šest sad tvrdších a pět měkčích, čtyři sady přechodných pneumatik a tři sady do mokra.
Sportovní pravidla nově zavádějí článek 25.5, který omezuje testování pneumatik. FIA zakázala komplexní testování na strojích, které pracují s pneumatiky dodanými Bridgestonem. Měřit lze jen aerodynamický odpor, valivý odpor a vertikální síly, vše ostatní je zakázané. Výrobci ráfku můžou testovací lavice vyzkoušet jen pro ověření kvality svých produktů. Též není povoleno od letošní sezony používat kryty kol.
Prvních 10 nejrychlejších pilotů v kvalifikaci bude muset do závodu odstartovat s pneumatikami s kterými zajeli svoje nejrychlejší kolo. Výměna pneumatik je možná jen při jejich poškození a se svolením FIA.

Safety car
Piloti, kteří jsou o kolo zpět, již nebude dovoleno předjet Safety car a vrátit se do stejného kola jako lídr závodu.
Za Safety carem se musí držet závodník jedoucí na 1. místě ve vzdálenosti maximálně 10 délek vozu. Jakmile Safety car zhasne světla a vedení závodu oznámí, že v daném kole zajede zpět do boxů, tak může lídr závodu určovat tempo, ale nesmí dělat manévry, které by ohrozili ostatní jezdce nebo zdržovaly restart.

Testování
FIA usnadnila situaci týmům, které budou potřebovat vyměnit jezdce v průběhu sezóny. Pokud nový jezdec nebude mít odjeto ani jeden závod ve formuli 1 v posledních dvou letech, má nárok na jednodenní test na trati, na které se nejezdí Grand Prix. Test se musí uskutečnit nejdříve 14 dní před výměnou jezdců a nejpozději 14 dní po jejich výměně.
Pokud tým jezdce, který tento jednodenní test v sezóně využije, do závodů nakonec nenasadí, ztratí jeden den z předsezónních testů v následujícím roce.

Počet aerodynamických testů na rovince, které smí týmy uskutečnit od 1. ledna do posledního závodu sezóny, se změní z dosavadních 8 na 6 testů. Navíc může tým každý z těchto dnů vyměnit za 4 hodiny testování v aerodynamickém tunelu s modelem vozu ve 100% velikosti (jinak je dovoleno testovat jen s model v max. 60% velikosti).

Zachován zůstal také test pro mladé talenty po skončení sezóny, nově se ale má jednat o jeden třídenní test a ne o tři jednodenní. To praděpodobně znamená, že se test musí uskutečnit najednou a nebude možné ho rozdělit.

Motory
Každý jezdec bude mít i nadále k dispozici osm motorů na celou sezónu. Malá změna nastala u penalizací. Podle loňských pravidel ztratil jezdec 10 míst na startovním roštu, když během závodního víkendu použil motor mimo povolených osmi. Pravidla ovšem neřešila případ, kdy by jezdec použil hned dva motory nad povolený limit během jednoho víkendu. Při takovém prohřešku v roce 2010 přijde o 10 míst na startovním roštu aktuálního závodu a následně dostane stejný trest ještě po kvalifikaci následujícího závodu.

Kvalifikace
Formát kvalifikace zůstává stejný jako v roce 2009. Ovšem v prvních dvou částech vypadne vždy 8 vozů (7 při počtu 12 týmů, 6 při 11 týmech). Do závěrečné části vozy nastoupí stejně jako do těch dvou předchozích s minimálním množstvím paliva (vyplývá ze zákazu tankování během závodu). Letos bojovalo posledních 10 vozů o pole position s větším množstvím paliva, po skončení kvalifikace už totiž nesměly před závodem tankovat.

Homologace komponent
V rámci úspor nákladů pravidla zavádějí homologaci některých dílů. Každý tým musí před prvním závodem sezóny předložit FIA k homologaci kokpit, hlavní a vedlejší ochrannou strukturu pro převrácení vozu, zadní, přední a boční nárazové struktury a přední a zadní kola. Po homologaci bude povoleno tyto díly v průběhu sezóny měnit jen na písemnou žádost, v které tým musí prokázat, že je úprava nutná z důvodu bezpečnosti nebo spolehlivosti. Fakticky se tak mrazí vývoj těchto částí vozu.

Tankování
V průběhu závodu platí zákaz tankování paliva. Rychlost tankování i odčerpávání paliva je omezena na 0,8 litru za sekundu.

Garáže - boxy
FIA odstoupila od zvýhodňování týmů v boxech podle výsledků předchozího ročníku šampionátu. Přední týmy dostávaly k dispozici větší prostory - garáže, ale nyní Sportovní pravidla určují, že se prostory budou přidělovat rovnocenně.


(zdroj: f1sports.cz, zjednodušeno)
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama